راه منتظران

وبلاگی اسلامی با هدف معرفت افزایی

راه منتظران

وبلاگی اسلامی با هدف معرفت افزایی

طبقه بندی موضوعی

ادعای تشیّع

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۳:۳۸ ب.ظ

هنگامى که امام علیه السلام در خراسان بود گروهى از راه دور براى زیارت او به درب منزل حضرت آمدند و اجازه خواستند به حضور او شرفیاب گردند. دربان حضرت به حضور او رسید و عرض کرد: گروهى آمده اند و مى خواهند به محضر شما برسند و مى گویند ما شیعه على علیه السلام هستیم .
امام رضا علیه السلام فرمود: من مشغولم ، به آنها بگو برگردند.  

دربان کنار در آمد و به آنها گفت : حضرت مشغول است و کسى را نمى پذیرد. 

ا رفتند و روز دوم آمدند و همان سخن خود را تکرار کردند و امام علیه السلام آنها را نپذیرفت تا دو ماه هر روز مى آمدند و مى گفتند: ما شیعه على علیه السلام هستیم و مى خواهیم به حضور امام علیه السلام برسیم و حضرت آنها را نمى پذیرفت تا اینکه از ملاقات امام مایوس شدند و به دربان گفتند: به مولاى ما بگو ما شیعیان پدرت على بن ابیطالب علیه السلام هستیم و با این نپذیرفتن شما دشمنانمان ما را مورد شماتت قرار مى دهند، ما این بار بر مى گردیم و بخاطر شرمندگى و خجالت و عجز از تحمل شماتت دشمنان از دیار خود هم مى گریزیم .
آنها را به حضرت رسانید. آنگاه امام علیه السلام به دربان فرمود: اجازه بده وارد شوند، آنها به حضور آن حضرت رسیدند و سلام کردند اما امام علیه السلام جواب آنها را که نداد اجازه نشستن نیز به آنها نداد و همین طور ایستاده بودند تا اینکه گفتند: یا بن رسول اللّه ! این چه ستم بزرگ و خفتى است که بعد از دو ماه نپذیرفتن و در بدرى به ما مى رسد و چه آبروئى بعد از این ما مى ماند؟
امام علیه السلام فرمود: این آیه را بخوانید: و ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم و یعفو عن کثیر (یعنى : آنچه از سختى به شما رسید از خود شما بود و خداوند بسیارى از گناهان را مى آمرزد.) 179                   من جز به پروردگارم و به رسول خدا و امیر المؤ منین و پدران پاک و معصومم علیهم السلام اقتدا نکردم ، شما خود را سرزنش کنید، من از آنها پیروى کردم .
گفتند: چرا اى پسر رسول خدا؟
فرمود: بخاطر اینکه ادعا کردید شیعه على بن ابیطالب هستید.
و اى بر شما، شیعه على همانا حسن و حسین و ابوذر و سلمان و مقداد و عمار و محمد بن ابى بکرند که هیچیک با امر و نهى او مخالفت نکردند اما شما ادعاى پیروى از او را دارید در حالى که در اکثر اعمال خود مخالف او هستید و در بسیارى از واجبات مقصرید، در بسیارى از حقوق برادران دینى خودى سستى مى کنید و آنجا که نباید تقیه کنید تقیه مى کنید و آنجا که باید تقیه کنید نمى کنید.
اگر مى گفتید دوستدار على علیه السلام هستید و دوستدار دوستان او مى باشید و دشمن دشمنان او هستید مخالف سخن شما نبودم ، اما شما ادعاى مرتبه بزرگى (شیعه على علیه السلام ) را نمودید که اگر قول و عمل شما یکى نباشد هلاک مى شوید مگر اینکه رحمت خدا شما را حفظ کند.
گفتند: یابن رسول اللّه ! ما از سخن خود  خداوند را استغفار کرده و بسوى او توبه مى کنیم و همان گونه که به ما آموختید مى گوییم ما دوستدار شما و دوستان شما و دشمن دشمنان شما هستیم .
امام علیه السلام فرمود: مرحبا اى برادران و دوستان من ، بیایید، بیایید، بیایید و همه را یک به یک در آغوش گرفت و به دربان فرمود: چند مرتبه مانع ورود آنها شدى ؟
دربان عرض کرد: شصت بار.
حضرت فرمود: شصت بار متوالى نزد آنها برو و به آنها سلام کن و سلام مرا به آنها برسان که با استغفار و توبه اى که کردند گناهان آنها بخشیده شد و بخاطر محبتى که به ما دارند مستحق کرامت شدند، به امور آنها و خانواده شان رسیدگى کن و مشکلاتشان را بر طرف نما و از پول و بخششهاى دیگر بهره مندشان گردان .

بحارالانوار، ج 68، ص 157 تا 159.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۶
محمد صادق غلامی

امام رضا

خراسان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی